صفحه ها
دسته
دوستان وبلاگي
منابع و ماخذ وبلاگ
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 245441
تعداد نوشته ها : 352
تعداد نظرات : 72
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
الله اکبر              الله اکبر              الله اکبر              الله اکبر الله اکبر              الله اکبر              الله اکبر              الله اکبرالله اکبر              الله اکبر              الله اکبر              الله اکبرالله اکبر   الله اکبر  الله اکبر              الله اکبر   الله اکبر  الله اکبرالله اکبر   الله اکبر  الله اکبر              الله اکبر   الله اکبر  الله اکبر                       الله اکبر                                 
دوشنبه بیست و یکم 11 1387
الله اکبر              الله اکبر              الله اکبر              الله اکبر الله اکبر              الله اکبر              الله اکبر              الله اکبرالله اکبر              الله اکبر              الله اکبر              الله اکبرالله اکبر   الله اکبر  الله اکبر              الله اکبر   الله اکبر  الله اکبرالله اکبر   الله اکبر  الله اکبر              الله اکبر   الله اکبر  الله اکبر                       الله اکبر                                 
دوشنبه بیست و یکم 11 1387
الله اکبر              الله اکبر              الله اکبر              الله اکبر الله اکبر              الله اکبر              الله اکبر              الله اکبرالله اکبر              الله اکبر              الله اکبر              الله اکبرالله اکبر   الله اکبر  الله اکبر              الله اکبر   الله اکبر  الله اکبرالله اکبر   الله اکبر  الله اکبر              الله اکبر   الله اکبر  الله اکبر                       الله اکبر                                 
دوشنبه بیست و یکم 11 1387
جمعیت فدائیان اسلام و مسائل جهان اسلامپژوهشگر: امان لله شفایی چکیده: در این نوشتار کوشش خواهد شد که فعالیتهای جمعیت فدائیان اسلام در حوزه برون مرزی و در قبال مسایل جهان اسلام مورد بحث و بررسی قرار گیرد هر چند که محور اصلی این پژوهش تعامل فدائیان اسلام با مسئله فلسطین و جنبش اخوان المسلمین مصر خواهد بود. چکیده نهضت های اسلامی به رهبری روحانیت سهم قابل توجهی از صفحات تاریخ معاصر ایران را به خود اختصاص داده است. در این میان حرکت دینی – سیاسی «جمعیت فدائیان اسلام » همراه با شکل جدیدی از مبارزات علیه حکومت سلطنتی یک نقطه عطف به حساب می آید. اهمیت این مسئله زمانی است که بنیاد گرایی شیعی به بنیاد گرایی سنی نزدیک می شود و فضایی از همکاری های نظری و عملی میان آنان پدید می آید. در زمانی که ساختار قضایای فلسطین را ناسیونالیست عربی شکل داده بود و جریان اخوان المسلمین، بنیادگرایی با تعصب مذهبی سنی، شناخته می شد، فدائیان اسلام به رهبری روحانی جوانی به نام نواب صفوی با ایدئولوژی زلال شیعی توانستند ساختار این معادلات را به هم بریزند. زیرا وی نقاط تفرقه افکن و آفت خیز اعتقادی شیعه و سنی را ترک نمود و به سوی محورهایی کوچ نمود که همانند مغناطیس حتی خرده مسلک و مکتب های اسلامی را می رباید. اتخاذ موضع در قبال اعلام موجودیت اسرائیل، شرکت در اجلاس مؤتمراسلامی، اشتراک مساعی با مبارزان فلسطینی، آشنایی با آرمان و ایده اخوان المسلمین و همکاری با آن و سفر به مصر و ارتباطات نزدیکتر با اخوان پس از آن، همگی شاهد و ناظر به این امر است که فدائیان اسلام و نواب صفوی به عنوان یک اصل ثابت، راه همکاری و تعامل با جهان اسلام را در پیش گرفته بودند. مقدمه: در بخشی از اعلامیه تاری
دوشنبه بیست و یکم 11 1387
زوایای مختلفی از پدیده کشف حجاب در تاریخ معاصر پژوهشگر: هوشنگ سعادت چکیده: جامعه‌ی ایران تا قبل از آشنایی درباریان با فرهنگ غرب، ‌فضایل سنتی خود را محفوظ نگاه می‌داشتند، حتی در حرمسراها زنان از قواعد مذهبی چشم نمی‌پوشیدند، حتی جماعتی در حرمسراها بودند که شئون اساسی را به زنان یادآوری می‌کردند. فقط پس از مسافرت‌های فرهنگ ناصرالدین شاه وهن زننده در این زمینه وارد شد. بطور طبیعی ظهور زن در عرصه‌ی حیات ملی ایرانیان همراه حضور مرد در این سامان است، از بدو آفرینش تا به امروز، پیوستگی و وابستگی این دو به یکدیگر هویدا است.1 صاحب نظرانی که درباره‌ی وضع زنان ایرانی و نحوه پوشش آنان در خلال تاریخ بررسی کرده‌‌اند بر این باورند که اقوام این مرز و بوم مردمی فکور، پر تلاش و اخلاقی بوده‌اند و گواه بارز بر حیات فکری آنان اعتقاد به وحدانیت خالق و روز رستاخیز می‌باشد. این امتیاز عظیم نشان دهنده‌ی فضل الهی بر مردم این دیار است. «هردوت» و «گزنفوت» و دیگر بیگانگان در آثارشان به رغم دشمنی‌های بین یونان و ایران اذعان داشته‌ا‌ند که ایرانیان مردمی پایبند به مبانی دینی، سخت کوش ... بوده‌اند و از تقوی، کرامت و عزت انسانی برخوردار بوده‌اند. این گونه خصوصیات تا ظهور اسلام و پذیرش آن از سوی ایرانیان از وجوه تمایز جوامع ایرانی بود. در طی تاریخ هزار و چهارصد ساله به رغم همه‌ی گرفتاری های مردم این مرز و بوم هیچ جهانگرد و مورخ روشن ضمیری نیست که از صفا و صمیمت ایرانیان سخن نرانده باشد، مرد و زن ایرانی به نجابت، حسن خلق، پاکدامنی و درستکاری ستوده شده‌اند.2 از نظر پوشش، در فرهنگ
دوشنبه بیست و یکم 11 1387
در شورای انقلاب چه گذشت؟ گفتگو با دکتر عباس شیبانیپژوهشگر: عباس سلیمی نمین چکیده: هیچ بحثی روی مدیریت شهید بهشتی نیست و اشکالی به آن وارد نبود. حتی در مجلس خبرگان قانون اساسی هم که آیت‌الله منتظری رئیس بودند، بیشتر امور را به شهید بهشتی ارجاع می‌دادند و ایشان جلسات را اداره می‌کرد و با برخورد دقیقی که داشت واقعاً جلسات مجلس خبرگان قانون اساسی را خوب اداره می‌کرد. جلسه شورای انقلاب هم خیلی به شکل جلسه‌ اداری نبود بلکه جلسه دوستانه‌ای بود که دور هم جمع شده بودیم و کسی قصد ریاست نداشت، ولی تذکرات مورد نیاز را شهید بهشتی می‌داد که این نکات در تصمیم‌گیری مطالب شورای انقلاب مؤثر بود عباس شیبانی یکی از مبارزان قدیمی دوران نهضت اسلامی ایران چگونگی تشکیل شورای انقلاب را تشریح کرد. عباس شیبانی یکی از یاران قدیمی و مبارز انقلاب اسلامی است که بعد از استقرار نظام در برخی از مناصب سیاسی و اجتماعی کشور عهده‌دار مسئولیت بوده است. شیبانی در ایامی که شورای انقلاب تشکیل می‌شد به عنوان دبیر جلسات اعضای شورا حضور پیدا می‌کرد. وی چند بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز بوده و در حال حاضر به عنوان یکی از اعضای شورای شهر تهران به فعالیت مشغول است. گفتگویی که از نظر مخاطبان خواهد گذشت اولین جلسه بررسی عملکرد شورای انقلاب است که در تاریخ 22/10/81 توسط مرکز مطالعات و تدوین تاریخ ایران تهیه شده است. سلیمی‌نمین: بسم‌الله ‌الرحمن‌الرحیم. از «آقای دکتر عباس شیبانی»که قبول زحمت فرمودند و تشریف آوردند تا در مورد مذاکرات «شورای انقلاب» صحبت می‌کنیم، تشکر می‌کنم. آقای دکتر شیبانی به
شکل‌گیری «تشیع در اسلام»چگونگی توسعه و تعمیق مذهب تشیع در کتابی با عنوان «شیعه در اسلام» به قلم سید محمدحسین طباطبایی از سوی بوستان کتاب قم منتشر شد.خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)_ این کتاب با تشریح کیفیت پیدایش و توسعه مذهب تشیع، به بیان طرز تفکر مذهبی شیعه و معارف اسلامی شیعی پرداخته است.«شیعه در اسلام» می‌کوشد هویت واقعی مذهب تشیع را که یکی از دو مذهب بزرگ اسلامی است،به روشنی تبیین کند.نوشتار حاضر با هدف شناساندن حقیقت «شیعه» و «تشیع» در غرب به رشته تحریر درآمده و با توجه به این که در این زمینه کمتر کتابی به زبان فارسی تألیف شده، به این زبان نیز ترجمه و منتشر شده است.کتاب «شیعه در اسلام» در محافل علمی جهان موقعیت ویژه‌ای یافت و ترجمه انگلیسی آن نخست در آمریکا و سپس در اروپا به چاپ رسید، در مقیاس وسیعی در سراسر غرب به علاقه‌مندان عرضه شد، در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقی ـ تاریخی به عنوان یک ماخذ و منبع اصلی و اصیل در شیعه شناسی، مورد استفاده قرار گرفت و در آکادمی شناخت مذاهب نیز تدریس می‌‌شد.بخش اول این کتاب با عنوان «کیفیت پیدایش و نشو و نمای شیعه» به مباحث آغازین شکل‌گیری شیعه و کیفیت آن نظیر دلیل جدایی اقلیت از اکثریت سنی و بروز اختلاف، دو مساله جانشینی و مرجعیت علمی، سخت‌ترین روزگار برای شیعه، شیعه در قرون مختلف و انشعابات شیعه، اختصاص دارد.«تفکر مذهبی شیعه» عنوان فصل دوم این اثر است که دربر دارنده مباحثی چون معنای تفکر مذهبی، ماخذ اساسی تفکر مذهبی در اسلام و راه‌هایی که قرآن کریم برای تفکر مذهبی نشان می‌دهد
دوشنبه بیست و یکم 11 1387
قیام خونین 15خرداد 42 به روایت اسناد*محمد چگینی قیام پانزدهم خرداد 1342 یکی از وقایع مهم و نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران به شمار میرود. بی‌گمان، تا پیش از انقلاب اسلامی با توجه به فضای سیاسی بسته و اختناق آوری که بر کشور حاکم بود سخن گفتن درباره آنچه حامیان دربار و شخص شاه «ارتجاع سیاه»1 مینامیدند بسیار مشکل بود. اما با پیروزی انقلاب زمینه و بستر مناسبی برای پژوهش درباره این واقعه مهم فراهم شد و اسناد تازه ای که در آرشیوهای ساواک و یا دیگر نهادهای حکومتی وجود داشت برای بررسی و بازشناسی آن در اختیار محققین قرار گرفت. به همین منظور کتابی به نام «قیام خونین پانزده خرداد 42 به روایت اسناد» توسط فردی به نام «م. دهنوی» گردآوری و در سال 1360 از سوی موسسه خدمات فرهنگی رسا در 258صفحه منتشر شد، دهنوی در ردیف نخستین آثاری است که با جمع آوری اسناد پیرامون این قیام گام پدید آمد.اسناد به علت اصالت و اعتبار، بر دیگر تحقیقات تاریخی برتری دارند. زیرا محتوای هر قطعه از این اسناد با زمان و رویداد نزدیکی دارد در نتیجه آنچه از محتوای آنها بر داشت میگردد بر خلاف کلیت قدیمی که دستخوش تغییراتی شده اند بکر و معتبراست. کتابی که اینک در اختیار ماست فقط شامل چند سند از هزاران سندی است که درباره قیام وجود دارد. این کتاب مشتمل بر چندین بیانیه، اعلامیه از سوی انقلابیون و بخشنامه و فرمانهایی است که از سوی دولت صادر شده است. گرد اورنده سعی کرده کتاب را بر اساس روز شمار تاریخی سامان دهی نماید. این اسناد اطلاعات با ارزشی از چگونگی شروع قیام و خواسته های نیروهای سیاسی و مذهبی دخیل در قیام در اختیار ما قرار میدهد.محتوای کتا
خاطره‌ای از روزهای اول انقلابدادگاه سپهبد ربیعی فرمانده نیروی هوایی شاهنشاهیپس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از دادگاه‌هایی که در زندان قصر تشکیل شد ، دادگاه سپهبد ربیعی فرمانده کل نیروی هوایی بود . او در جواب آقای خلخالی و آیت‌الله آذری (که او را متهم به فساد فی الارض می‌کردند) گفته بود ، من "مفسد فی‌الارض" نیستم ، من "مفسد فی‌السماء" هستم . گفتند چرا ؟ گفت : « چون روزی که جنگ اکتبر میان مصر و اسرائیل شروع شد ، من از پایگاه وحدتی تهران ، هواپیما به مصر بردم و فرودگاه مصر را بمباران کردم و مجروحین اسرائیلی را به خرمشهر آوردم تا در بیمارستان این شهر بستری شوند . پس به این جهت من مفسد فی‌السماء هستم . » پس از اتمام دادگاه هم اشک تمساح می‌ریخت . از او پرسیدند چرا اشک می‌ریزی ؟ مگر از دادگاه ناراحتی ؟ گفت : «نه ، از حماقت خودم ناراحتم ! من باید کشته شوم ، چون احمقم ! » گفتند : چرا ؟ گفت : در پادگان نیروی هوایی ، وقتی که برای من خبردار می‌کردند ، زمین به لرزه در می‌آمد ؛ اما پس از انقلاب که دستگیر شدم ، چشمم را بستند و آوردند ، فکر کردم حتما چند کامیون پاسدار و سرباز ، مرا دستگیر کرده‌اند وقتی که مرا به زندان قصر آوردند ، وسط زندان قصر دیدم که بچه‌ای فریاد می‌زند تیمسار چشمانت را خودت باز کن . چشمم را باز کردم . هیچ کس را ندیدم . فقط یک بچه‌ی هفده ساله با تفنگ ایستاده و می‌گفت چشمان خودت را باز کن و سرت را پائین بینداز . اگر از دستورات آن بچه تخطی می‌کردم ، حتما هدف تیر قرار می‌گرفتم . لذا کاملا اطاعت کردم ، سرم را پائین انداختم . به
مداح‏ها بدانند چه می‏خوانند؛ تاثیر مداحی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران19 بهمن 1387مداح‏ها بدانند چه می‏خوانند و چه می‏گویند. صدای خوش، آهنگ قشنگ، موقعیت ممتاز، تریبون خوب، اقبال فراوان، امروز هم که جوانها بحمدالله جامعه و کشور ما را با صفای دلِ خودشان مصفّا کرده‏اند ـ این همه جوان در این کشور وجود دارد ـ همه متوجه شماست. شما چه می‏خواهید به مردم بدهید؟ این‏که من همیشه روی آن‌چه می‏خوانید و آن‏چنان که می‏خوانید ـ در جلسه‏ی مداح‏ها و با افراد گوناگون ـ تاکید می‏کنم، به‏خاطر این حساسیت است. بیانات در دیدار مداحان و ذاکران اهل بیت، 5/5/1384بازی کردن با مساله‏ی مداحی سزاوار نیستبازی کردن با مساله‏ی مداحی سزاوار نیست. مداحی را به صورت یک کار صرفاً سطحی، شکلی، ظاهری در آوردن، آن را عبارت اخرای تقلید از یک کار مبتذل غربی قرار دادن، هیچ جایز نیست. این را توجه بکنند، بخصوص جوان‌ها که توی این صراط وارد می‌شوند. هیچ اشکالی ندارد که از شعری با زبان مردم استفاده شود، لیکن با مضمون درست، با مضمون صحیح. اگر چنان‌چه مداح و خواننده‌ی ما و ستایشگر اهل بیت علیهم‏السّلام از کسانی که خودشان غرق در حیرت و بدبختی‏اند ـ وادی هنری غرب، به خصوص هنر موسیقی‏شان که به ابتذال کشانده شده ـ و در وادی حیرت و سردرگمی شیطانی و نه حیرت رحمانی هستند، این کار شریف و پاکیزه و مقدس را الگوگیری کرد، این کار ناسزاوار است، کار ناشایستی است. بیانات در دیدار مداحان و ذاکران اهل بیت، 4/4/1387در مداحی‏ها اختلافات فرقه‏ای را دامن نزنیم امروز دست‌هایی برای ایجاد شکاف بین فرقه‏های مسلما
يکشنبه بیستم 11 1387
X